Asuntopiste aina kehityksen kärjessä - jo yli 45 vuotta

Asuntokaupan markkinointi on nähnyt monenlaisia vaiheita: vuonna 1984 telefax-laitteet mullistivat työntekoa, kun ensimmäisen kerran tietoa saattoi lähettää muutenkin kuin postin välityksellä.

1986 alkoi ilmestyä Keltainen Pörssi -lehti, jossa niin yritykset kuin yksityishenkilötkin saattoivat ilmoittaa kaikkea myytävää. Samana vuonna valmistui pöytätietokoneille suunniteltu ensimmäinen kiinteistönvälitysohjelma, joka yhdisti asiakaskortiston ja myyntivaraston sekä automatisoi toimistorutiineja.

Tuosta meni noin 10 vuotta, kun internet mullisti tiedonvälitystä entisestään. Lehti-ilmoitusten rinnalle tuli mm. asuntoportaali Etuovi sekä sosiaalinen media. 3D-virtuaaliesittelyt mahdollistivat asuntoesittelyt vaikka kotoa käsin. Digitaaliset asuntokaupat tarjosivat vaihtoehdon pankissa paikan päällä tehtäville kaupoille.

Noissa kaikissa on Asuntopisteen yrittäjä Juha Salovaara ollut ensimmäisten joukossa mukana niitä käyttämässä asuntokaupan työvälineinä.

Faksia käytettiin heti ahkerasti ja se oli kovassa käytössä 2000-luvun alkuun asti. Juha Salovaara julkaisi ensimmäisessä ilmestyneessä Keltainen Pörssi -lehdessä ensimmäisenä kiinteistönvälittäjänä kaikki myynnissä olevat asunnot ja sai sieltä heti kaksi kauppaa - kuten lehdet aikanaan kirjoittivat.

Aamulehdessä kehitettiin internetsovellus asuntomarkkinointiin (Dime-palvelu; nykyinen Etuovi.com) ja siihen tarvittiin muutama pilottiyritys kokeilemaan sen toimivuutta. Juha Salovaara ilmoitti Asuntopisteen heti pilotiksi mukaan internetmarkkinointiin.

Juha Salovaara oli vuonna 2006 SKVL:n kehitysryhmässä, jossa rakennettiin uutta kiinteistövälitysohjelmaa Nokia Oy:n kanssa, jossa pohjana olivat tuleva 3G-tekniikka ja älypuhelimet. 2011 Asuntopisteessä avattiin Facebook-sivut ja aloitettiin sosiaalisessa mediassa markkinointi.

2015 tulivat saataville kolmiulotteiset virtuaalikuvaukset: 3D-virtuaaliesittelyssä asiakas pystyy 24/7 omatoimisesti tutustumaan myyntikohteen jokaiseen nurkkaan ja seinässä oleviin naulanreikiin sekä mittaamaan huoneiden koot ja seinien mitat.

Asuntopiste otti 3D-virtuaaliesittelyt käyttöön ensimmäisten joukossa. 2019 syksyllä tarjolle tulivat digitaaliset asuntokaupat DIAS-järjestelmässä ja Asuntopisteen ensimmäiset digitaaliset asuntokaupat tehtiin vuoden 2020 alussa, jolloin useampi pankki oli järjestelmään sitoutunut, mikä käytännössä sähköisen kaupankäynnin mahdollisti.

Asuntopisteessä tehdään yhä tänä päivänäkin kiinteistövälitysalan kehitystyötä ja kaikki uusimmat alan työvälineet ovat käytössämme. Perinteisiäkään markkinointitapoja emme ole unohtaneet; lehti-ilmoitus päivälehdessä ja asuntojen suoramainosjakelut postiluukkuihin ovat edelleen varsin toimivia käytössä olevia markkinointitapoja, myyntitehtävänä olevasta kohteesta riippuen.

Mutta on yksi asia joka 45 vuoden aikana kiinteistönvälitystyössä ei ole muuttunut! Se on henkilökohtainen myynti- ja selvitystyö. Edelleen kiinteistönvälittäjän on tarkkaan selvitettävä ihan itse kaikista mahdollisista tietolähteistä myyntitehtävän ominaisuudet, jotta asunnot ja kiinteistöt myydään oikeilla tiedoilla.

Että onko rakennusluvat haettu ja lopputarkastukset tehty, ovatko tieoikeudet kunnossa, mitä remontteja taloyhtiössä on suunnitteilla, miltä kaava-asiat näyttävät ja onko niihin odotettavissa muutoksia.

Jokainen kauppa tehdään myös edelleen henkilökohtaisen myyntityön tuloksena: edelleenkään kenelläkään välittäjällä ei ole kotisivuillaan kohtaa, jossa markkinoitu asunto siirretään ostoslistalle ja siirrytään maksamaan. Jokainen kauppa - ainakin jokainen hyvä kauppa - neuvotellaan aina henkilökohtaisesti.

Tervetuloa Asuntopisteeseen - meillä asiat osataan. Jos emme jotain osaa, opiskelemme, ja lisäksi meillä on yhteistyökumppaneinamme parhaat juristit ja rakennusalan asiantuntijat ym., joilta aina tarvittaessa neuvoa kysymme!